Hur påverkas kroppen?

Vad kan Kettlebells göra för mig?

Kettlebellträning ökar din fysiska förmåga genom att med god teknik och gott omdöme öka din arbetskapacitet och förmåga att flytta dina egna gränser framför dig.

RKC Hardstyle

RKC Hardstyle är en metod att lyfta kettlebells som ökar säkerheten i träningen på ett unikt sätt. Anledningen till det är att man fokuserar på att hålla en så hög anspänning som möjligt i de involverade musklerna för att stabilisera ryggrad och axlar (områden som annars kan påverkas negativt och slitas ut).

Teknik & Säkerhet

Fokus ligger i att öka individens generella fysiska förmåga för att han eller hon skall kunna utföra sin idrott, sitt arbete eller andra sysslor på ett mer effektivt sätt, teknik och säkerhet är saker som är självklara och dessa två kriterier tummas inte på.

När man tränar med kettlebells så är det extremt viktigt att man får rätt vägledning för att inte åsidosätta säkerheten i träningen, görs detta ökar risken – som i all annan träning – för skador.

Styrka

Kettlebells ökar din styrka på alla plan, träningen låter kroppen arbeta som en sammansatt enhet istället för att den delas upp i mindre delar som tränas för var för sig. Styrkan med kettlebells i de malande lyften (pressar och dyl) är bland annat att den på grund av sin form inte centreras över basen, detta innebär att en kettlebell påverkar armen/axeln i fler riktningar än en vikt som är centrerad över handen. På grund av detta måste man stabilisera sidogående krafter samtidigt som man pressar uppåt eller håller emot en nedåtgående rörelse.

I de ballistiska lyften arbetar man med hela kroppen under högt tempo, dessa övningar ökar arbetskapaciteten, explosiviteten och styrkan i hela kroppen samtidigt. Lyften påverkar kroppen i både den uppåtgående rörelsen då man med hela kroppen accelererar vikten. I den nedåtgående rörelsen tvingas man arbeta både mot kettlebellens egen vikt samt den extra vikt som tillkommer på grund av centrifugalkraften och gravitationen. Den anspänning som krävs för att hålla emot vikten i den nedåtgående rörelsen bygger en mycket stark rygg, och utvecklar axlar, sätesmuskulatur, ben, armar, greppstyrka, bål.

Att man i de flesta rörelser även ofta tränar med bara en vikt gör att musklerna på den sida av kroppen där vikten inte är tvingas att stabilisera kroppen.

Arbetskapacitet

De mest specifika lyften inom kettlebellträning är Swing, Snatch, Clean, Press, Push Press, Jerk och Turkish Get-up

Alla dessa lyft använder sig av de flesta stora muskelgrupper i kroppen vilket gör att syreåtgången blir hög, de skiljer sig lite i utförande och vilka delar av kroppen som aktiveras mest men generellt är var och en av dem tillräcklig för att träna hela kroppen.

Vissa av teknikerna motsvarar och liknar de olympiska lyften – Clean = Frivändning, Snatch = Ryck, Jerk = Stöt, Push press = Stötpress – Swingen har ingen direkt motsvarighet bland de olympiska lyften men är en av grundstenarna inom kettlebelllyftningen.

De kan användas var för sig eller i kombination för att utöka mängden muskler som används i kroppen.

De ballistiska lyften är lyft som man när man har lärt sig dem använder för att träna upp bland annat
•    Arbetskapacitet
•    Kondition
•    Syreupptagningsförmåga
•    Återhämtning
•    Smidighet
•    Balans
•    Explosivitet
•    Koordination
•    Styrka
•    Stabilitet
•    Mobilitet

Mental träning

RKC Hardstyle lär dig att pressa dig ytterligare trots att det börjar kännas tungt, oavsett vart du befinner dig så försöker vi ta dig till nästa nivå.

2 thoughts on “Hur påverkas kroppen?

  1. Lars Badboy says:

    Tommy, thank you for all the inspiration you´ve given me – and the motivation to kick ass with kettlebells 🙂

    You are a true athlet – and i have the deepest respect for that 🙂

    Keep training hard – i´ll be watching – and getting inspired 🙂

    THANK YOU – LarsB

  2. Tommy Blom says:

    Thank you so much for those words Lars! That means everything to me!!
    Really glad to inspire, your comment will help me keep focused on my training and goals!
    Thanks again!

Comments are closed.