Hur tränar man?

Kettlebellträning inom RKC-Hardstyle utförs med maximal anspänning i hela kroppen i varje repetition  för att tvinga kroppen att generera mer kraft igenom varje rörelse.

Ett tekniskt riktigt utförande är extremt viktigt för att man skall få ut så mycket som möjligt av träningen på ett säkert sätt.

RKC-Hardstyle är avsedd för att öka utövarens förmåga att generera kraft och explosiva rörelser, att bättra på den generella fysiska förmågan, saker som han/hon har nytta av i resten av livet, i sitt idrottsutövande, sitt arbete etc…

Kettlebellträning består av två typer av övningar – ballistiska och kontrollerade/malande lyft – i båda typerna av övningar försöker man använda så många muskler som möjligt. Att isolera musklerna för att utföra en övning är kontraproduktivt när det gäller att lyfta/förflytta en tung vikt och hör hemma inom kroppsbyggning. Inom träning som syftar till att öka individens förmåga att generera kraft måste man koppla ihop kroppen till en enhet som arbetar för att lyfta vikten.

Kontrollerade/malande lyft
Under utförandet av dessa övningar är målet att hålla maximal spänning i hela kroppen både i den koncentriska och excentriska delen av rörelsen för att inte läcka styrka. Detta gör att en militärpress är en helkroppsövning som ger hela kroppen en ypperlig träning och stärker alla kroppens muskler. man lär kroppen att generera kraft, stabliserande muskler tränas. Exempel på kontrollerade lyft är Military-press och Turkish Get-up.

Ballistiska lyft
Detta är övningar som utförs med hög hastighet maximal spänning i alla delar av lyften, då man genererar maximalt med kraft i övningens början och slut och lite mindre där emellan kan man utföra ett mycket större antal repetitioner än vid de kontrollerade lyften. De ballistiska rörelserna bygger styrka, kondition, ökar återhämtningen, ger en ökad flexibilitet och stabilitet i tex axlar. De tränar muskler som inga andra övningar kommer åt.

5 thoughts on “Hur tränar man?

  1. Sebastian says:

    Ballistiska lyft, räknas “swingen” till denna kategori? Älskar att träna med kettlebells, resultaten man ser och känner är helt sjuka!

  2. Tommy Blom says:

    Hej Sebastian

    Ja det är helt rätt att swingen är ett ballistiskt lyft. Utöver den hittar man Snatch, clean, jerk, high pull och push press ibland de ballistiska lyften.

    Marklyft, militärpress och turkish get-up är exempel på grinds.

    Kul att du gillar träningen!

  3. David says:

    Hallo Tommy,
    I was just wondering how often should we train. I mean, my father alway keeps reminding me that I shouldn´t train with kettlebells every day, because the body needs to rest the day after practice. But ever since that krav maga summer kamp 09(where we´ve met by the way) I was amazed by the kettlebells and now I train with them every day(more or less). So…I was kinda hoping you could tell me whether it´s ok to train every day or not.
    Your fan and huge admirer David

  4. Tommy Blom says:

    Hi David

    I would say that you should rest at leas one day a week, to let the body recover. If you train hard you should rest more than that.

    You can choose, 3 days of training then rest or rest when you feel like it. Make sure that you listen to your body, if you feel a bit slow and tired one day, then let the bells rest that day, you’ll feel much more fresh and ready to train the day after.

    Sorry for the late reply!

  5. David says:

    It was worth the wait Tommy:-) Thank you for your advise!:-)
    P.S. I wish you a quick recovery and good luck!
    David

Comments are closed.