Vilken vikt?

För att du  skall komma igång med din träning har vi här satt ihop en liten beskrivning på vilken vikt som kan passa dig när du kör igång med träningen (eller när det är dags att byta upp dig till en tyngre Kettlebell).

De klassiska vikterna, 16, 24 och 32 kgEtt litet tips, tänk på att det är helkroppsövningar, jämför dem med ett knäböj med stång eller ett marklyft, de flesta av oss klarar av det med stången på gymmet (som i de flesta fall väger runt 20 kg), var försiktig i ditt val men inte för försiktig…

Tänk på att beskrivningarna nedan är generella och det kan förekomma skillnader, tabellen är endast avsedd för att ge dig en knuff i rätt riktning.

Kg
Pood
Beskrivning
8
0,5
Passar normalstarka tjejer till att börja med och är bra att ha för pressar när man har gått vidare till tyngre vikter för ballistika övningar
12
0,75
Fortsättarvikt för tjejer & ungdomar (brukar vara lagom för pressar och andra långsamma rörelser som Turkish Get-up)
16
1
Klassisk vikt. Bra startvikt för de flesta killar (brukar vara lagom för pressar och andra långsamma rörelser som Turkish Get-up), kan vara lagom för starka tjejer i ballistiska rörelser som Snatch, Swing, Cleans osv.
20
1,25
Bra fortsättningsvikt för killar (och tjejer – ballistiska övningar) som vill öka intensiteten i träningen men känner att 24 kg är lite för tugnt.
24
1,5
Klassisk vikt. Det är den här vikten med vilken man som kille genomför Snatchtest under RKC-certifieringar oc Secret Service Snatch Test. Kan fungera för Riktigt starka tjejer med.
28
1,75
Bra fortsättningsvikt för killar som vill öka intensiteten i träningen men känner att 32 kg är lite för tugnt.
32
2
Klassisk vikt. En riktig utmaning, med den här vikten klarar du dig länge innnan du behöver ta steget till nästa vikt. Extremt utmanande i ballistiska övningar.
40
2,5
Nu börjar det bli riktigt tungt! Om 32 kg är extremt utmanande i ballistiska övningar så är det här ett steg längre upp på smärtstegen…
48
3
The Beast! Många kan Svinga den, vissa kan Snatcha den men väldigt få klarar av “The Beast Challenge” som består av: 1 st Tactical Pull-up, 1 st Pistol (knäböj på ett ben) och 1 st Militärpress – ett verkligt prov på genomgående funktionell styrka.

Kettlebells hittar du i webbshopen